“Omenirea a inceput cu agricultura
si ar sfarsi in absenta ei.”

Modificări legislative începând cu 01 ianuarie 2024

1) RO e-Factura

  • se aplică pentru relațiile B2B (între persoane juridice: SRL, SA, PFA, PFI, ONG etc), B2G (între persoane juridice și autorități ale statului) și B2C (doar în cazul firmelor de turism care acceptă vouchere de vacanță pentru plata facturilor);
  • NU se aplică pentru facturile emise către persoane fizice și pentru livrări intracomunitare de bunuri și exporturi (excepție fac operaţiunile cu mărfuri încadrate în categoria produselor cu risc fiscal ridicat);

-se va implementa în 2 etape:
a) 01 ianuarie – 30 iunie: perioada în care vor circula în paralel atât factura transmisă prin sistemul e-Factura, cât și varianta clasică de transmitere (mail / suport hârtie);
b) începând cu 01 iulie : se va utiliza doar e-Factura, atât pentru facturile emise, cât și pentru cele primite;

!!! – Toți operatorii economici vor transmite prin e-Factura, indiferent ca sunt sau nu plătitori de TVA.
!!! – Toți operatorii economici vor utiliza sistemul RO e-Factura în mod obligatoriu începând cu 01 iulie 2024, deoarece facturile de la furnizori se vor descărca doar prin acest sistem, indiferent că emit sau nu prin e-Factura.
!!! – Începând cu 01 iulie 2024, în contabilitate, nu se vor mai putea înregistra decât facturile trecute prin acest sistem, cu sigiliul (semnatura electronică) ANAF-ului pe ele. În caz contrar, amenzile sunt destul de mari.

Lista actualizată a furnizorilor autorizați pentru achiziționarea semnăturii electronice poate fi descărcată de AICI.


Sancțiunile pentru neutilizarea acestui sistem sunt:

– în perioada 01 ianuarie – 31 martie, NU vor fi aplicate amenzi pentru netransmiterea facturilor emise în 5 zile calendaristice de la emiterea lor, dar rămâne obligația de a le transmite;
– în perioada 01 aprilie – 30 iunie, se vor aplica amenzi de la 1.000 lei până la 2.500 lei (ajungând până la 10.000 lei în cazul contribuabililor mari) pentru cei care emit facturi si nu le transmit in 5 zile calendaristice
-incepand cu 01 iulie se vor aplica amenzi tuturor (atat celor care emit, cat si celor care primesc) in valoare de 15% din valoarea totala a facturii netrasmise prin sistemul e-Factura .
Modalitatea de inregistrare si transmitere in sistemul RO e-Factura :
1 – sa va achizitionati un program de facturare care sa permita atat transformarea facturii emise in format xml ca sa o puteti transmite, cat si sa fie capabil sa faca conversia inversa, din xml in pdf pentru facturile pe care le veti descarca de la furnizori (ex.: Smartbill, FGO, Oblio, Facturisonline etc.)
2 – sa va achizitionati o semnatura electronica de la un furnizor local autorizat (link furnizori acreditati : https://www.adr.gov.ro/wp-content/uploads/2021/03/Registru-furnizori-SE-18.03.2021.pdf)
!!! – După ce achiziționați semnătura electronică și o instalați în calculatorul dvs, vă rog să obțineți și “DOCUMENTUL DE CONFIRMARE” de la furnizorul semnăturii, pe care îl completați și semnați electronic, urmând să îl trimiteți la furnizorul de semnătură ca să îl semneze și el electronic – fără acest document nu puteți face înregistrarea în SPV.
3 – să vă înregistrați în SPV, completând formularul existent pe site-ul ANAF – (https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/formularjuridice.jsp#pj) , in care veti trece datele din semnatura electronica, impreuna cu Documentul de confirmare si o arhiva zip care sa contina act constitutiv/procura notariala + C.I. al persoanei care are semnatura si C.U.I.-ul societatii
4 – dupa ce primiti mailul de confirmare al Anaf-ului , va puteti loga in SPV, accesand site-ul ANAF – Autentificare certificat (dreapta sus) ; odata logati in SPV, exista meniul “RO e-Factura” unde se transmit si se descarca facturile .
SFAT : pentru ca serverele ANAF inca efectueaza lucrari de mentenanta pentru implementarea acestui sistem si pentru ca nu se sanctioneaza netrasmiterea facturilor in sistem pana la 31 martie 2024 , puteti emite facturi catre clienti, dar nu le transmiteti inca in RO e-Factura .
2) Operatiuni in numerar
-plafonul zilnic de casa este de maxim 50.000 lei ;
-ce depaseste acest plafon, trebuie depus la banca in 2 zile lucratoare ;
-poate fi depasit cu sumele aferente salariilor, alte drepturi de personal sau operatiuni cu persoane fizice , dar nu mai mult de 3 zile lucratoare
-platile si incasarile intre persoane juridice, in limita a 5.000 lei zilnic de la o persoana juridica
-plafon plati zilnic = 10.000 lei
-plafon plati zilnic catre magazine cash and carry (Metro, Selgros etc.) = 10.000 lei
-platile si incasarile intre persoane juridice si persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari / achizitii de bunuri sau servicii, dividende sau alte drepturi, in limita a 10.000 lei zilnic
-platile si incasarile intre persoane fizice , in limita unui plafon zilnic de 50.000 lei / tranzactie;
– plățile din avansuri spre decontare, în limita a 5.000 lei zilnic, pentru fiecare persoană;
!!! – Sunt interzise imprumuturile / creditarile în numerar între societate și persoane fizice, putându-se realiza doar prin bancă.
!!! – Este interzisă fragmentarea plăților pentru evitarea plafoanelor în numerar.
!!! – Dacă există mai multe registre de casă într-o societate, plafoanele se aplică diferențiat, pe fiecare casă în parte, fără a se cumula.
Sancțiuni: amenda de 25% din sumele ce depasesc plafoanele legale.
3) Alte modificari legislative


IMPOZITUL PE MICROINTREPRINDERE:
O societate ca sa fie platitoare de impozit pe microintreprindere, trebuie sa indeplineasca pe langa vechile conditii (cifra de afaceri = 500.000 euro, au cel putin 1 salariat cu norma intreaga si au venituri din consultanta mai mici de 20% din veniturile totale) si o noua conditie , aceea ca o persoana nu mai poate fi actionar/asociat decat la o singura societate platitoare de impozit pe microintreprindere .
De aceea, până pe data de 31 martie 2024, persoanele ce dețin mai multe microîntreprinderi trebuie să decidă ce societațe trece la plata impozitului pe microintreprindere, restul trecand la profit.
Procentul de plata al impozitului pe microintreprinderi este de 1% pentru cifra de afaceri de pana la 60.000 euro si de 3% pentru cifra de afaceri intre 60.000 euro si 500.000 euro (exceptie.
TVA-ul:
In domeniul TVA, dispar multe cote reduse sau se majoreaza de la 5% la 9% si anume:
-de la 5% la 9% pentru: livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, livrarea si instalarea panourilor fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de caldura si alte sisteme de incalzire de inalta eficienta, accesul la balciuri, parcuri de distractii, targuri, expozitii, cinematografe, evenimente culturale si sportive
-de la 5% la 19% pentru dreptul de utilizare a anumitor facilitati sportive si anumite activitati de transport persoane, precum si alimentele cu o inalta valoare calitativa (bio, traditionale, montane)
-de la 9% la 19% pentru livrarea de bere fara alcool si alimente cu zahar adaugat, cu exceptia cozonacului si a biscuitilor
CHIRIILE :
Dacă o persoana juridică plătește chirie către o persoana fizică, este obligată începând cu 01 ianuarie 2024 să rețină la sursa impozitul aferent de 10%, cu aplicarea unei cote forfetare de cheltuieli de 20% din venitul brut ; impozitul se plătește și se declară până pe 25 ale lunii următoare.
SALARIILE :
-NU se modifica salariul minim , pastrandu-si valoarea de 3.300 lei
-angajatorii sunt obligati sa majoreze salariile minime ale salariatilor care au o vechime mai mare de 2 ani
-salariatii din IT sunt scutiti de impozit pana la limita unui salariu de 10.000 lei brut/luna;
-angajații din sectorul construcțiilor, industria alimentară și agricultură vor plăti CASS (contribuția de sănătate în valoare de 10%);
-salariații din domeniul agriculturii și industria alimentară plătesc din nou Pilonul II Pensii, adica vor plăti integral cota de 25% CAS;
-se plătește contribuția de sănătate pentru indemnizațiile aferente concediilor medicale acordate în baza OUG nr. 158/2005 (sunt scutite indemnizațiile de accidente de muncă și boli profesionale);
-pentru valoarea tichetelor de masă și a voucherelor de vacanță se va calcula CASS (sănătate 10%)
-facilitatea de 400 lei/lunar pentru telemunca va fi impozitata si supusa contributiilor sociale
-suma neimpozabila pentru accesul la sălile de sport se micșorează la 100 euro anual;
!!! – La calculul plafonului pentru asigurări sociale, se ia în calcul salariul minim brut la data de 25 mai din anul în care se realizează veniturile (cele pentru PFA, chirii, dividende, profesii liberale etc) ; pentru anul 2023 = 3.000 lei, iar pentru anul 2024 = 3.300 lei).

ALTE MODIFICARI:
-sunt majorate accizele pentru alcool, tutun, carburanți;
-s-au introdus accize pentru bauturi nealcoolice cu zahăr adăugat peste un anumit nivel;
-apare impozitul special de 0,3% pentru case și autoturisme de peste o anumită valoare (2.500.000 lei la bunuri imobile si 375.000 lei la autoturisme);
-persoanele care nu pot justifica veniturile / averile pe care le au, vor plati un impozit de 70% pentru acestea (fata de 16% in trecut)
-apare impozitul minim pe cifra de afaceri de 1% datorat de companiile care depasesc o cifra de afaceri de 50.000.000 euro.

Partajează articolul: